Hvad
skal vi med den?
Den 18.
september 1968 fik
Gauerslund Kommune en
gave, som man imidlertid
ikke modtog med
overvældende
begejstring. Det var
Vejle Kommune, der var
den glade giver af en
fornem serpentinervej
fra Ibæk Strandvej op
til den nye udgave af
Hotel Munkebjerg. Som
sognerådsformand Bjerre
Hansen sagde ved
vejoverdragelsen, så var
det næppe den vej i
kommunen, som man havde
mest behov for, og så
skulle man fremover
tillige vedligeholde
vejen. Det hjalp dog
lidt, at trafiklyset ved
jernbaneviadukten ikke
havde været så dyrt, da
det var et, der havde
været til overs i Vejle.
Den nye bjergvej
begyndte at tage form i
forbindelse med planerne
om et nyt hotelkompleks
i stedet for det gamle,
slidte hotel. Planerne
fremkom i begyndelsen af
1960’erne, og i februar
1963 kunne stadsingeniør
Bollerup fra Vejle
fortælle, at der var tre
forslag til vejføringen
op over den 80 meter
høje skråning. Valget
faldt på en linie fra
Strandpavillonen, under
jernbanen via en
moderniseret udgave af
viadukten fra 1920’erne
og derefter i skarpe
hårnålesving op mod
højderne med stigninger
på op til 140 promille.
Den 3,2 km lange vej fik
en bredde på 5 meter, og
hele herligheden endte
med at koste 1,5
millioner kroner.
Fredningsmyndighederne
så positivt på projektet
(hvilket næppe havde
været tilfældet i dag),
idet man ikke fandt, at
vejen berørte hjertet af
Munkebjerg skovene.
Desuden ville vejen ikke
skæmme
helhedsindtrykket,
tværtimod ville det
blive en meget smuk
vejforbindelse. Når man
tænker tilbage på samme
myndigheders modvilje
mod svævebaneprojektet
sammesteds, er denne
vejvelvilje lidt
forbavsende.
I 1964 gik arbejdet i
gang. Gravemaskinen
fjernede det øverste
dyndagtige jordlag ved
Ibæk Strand. Senere blev
der fyldt op med
overskudsjord fra
byggemodningen af
Pedersholms jorder.
Skovlfuld for skovlfuld
arbejdede man sig op i
højderne, og
serpentinervejen tog
form.
Den 1. juli 1967 blev
vejen åbnet for trafik,
og bilerne strømmede til
i et langt større antal
end forventet, og
allerede i efteråret
1967 indløb de første
klager over den
manglende midterstribe.
Afdelingsingeniør Jørgen
Blok fra Vejle Kommune
afviste kritikken ved at
sige, at det jo ikke var
en motorvej, man havde
anlagt. Desuden manglede
der stadig et lag
asfalt.
Dette sidste lag må have
været på plads, da den
officielle overdragelse
fandt sted den 18.
september året efter, og
Gauerslund Kommune blev
en vej rigere.