Munkebjergs svævebaneVigand Rasmussen Dengang Munkebjerg hotel ikke fik sin svævebane Der har gennem tiden været mange
transportformer i brug, når gæster
og bagage skulle op til Hotel
Munkebjerg. Fjordbåde, tog, rullende
trappe, ja selv et æsel har været
sat ind i trafikken. Banen skulle trafikeres af små tomands kabiner, og kapaciteten skulle være 600 passagerer i timen op og ned. Vidunderet ville koste ca. 1,2 millioner kroner, og der var allerede skaffet 150.000 kroner til veje via lokale bidrag. Dertil skulle der tegnes aktier for mindst 350.000 kroner, og for at få vejlenserne med på ideen blev der i oktober udsendt 14.000 brochurer for at sætte skub i aktietegningen. Men da aktietegningen sluttede den 17.oktober manglede der stadig en kvart million kroner. Kun 80 – 90 lokale havde tegnet sig for aktier for tilsammen 110.000 til 115.000 kroner, og det var for lidt. Projektet var på vej til at strande til stor skuffelse for bl.a. turistfolket, men håbet vendte tilbage, da en udenbys viste interesse for sagen. Den 23. november blev der holdt generalforsamling i svævebaneselskabet med en del indlæg om det enestående i projektet samt løfter om flere penge fra lokale borgere. En ny generalforsamling den 7. december gav fornyet håb, dels fordi det var kommet frem, at banen kunne bygges billigere end først antaget, dels fordi en i Nyborg indesneet københavnsk forretningsmand, der repræsenterede et svejtsisk svævebanefirma, ringede og fortalte, at han og firmaet ville købe aktier for 50.000 kroner. De lyse udsigter fortsatte i 1960, hvor Vejle fik besøg af fabrikant Habeger fra Thun i Schweitz for at forhandle med folkene bag svævebaneselskabet. Borgmester Willy Sørensen var også med, og efter mødet så han meget optimistisk på det videre forløb. I februar var aftalen med
schweitzerne ved at være i hus.
Banen ville nu kun koste 800.000
kroner at anlægge, men
fredningsmyndighederne satte sig
imod projektet, bl.a. fordi der
skulle gives dispensation fra
strandbyggelinien. Det fik man ikke,
og selv om vejlenserne bragte sagen
helt til tops ved at skrive til
landets statsminister for at få
dispensation, måtte man efter
statsministerens klare nej erkende,
at der næppe kom en svævebane ved
Munkebjerg.
|