Luftfoto af
Børkop station fra 1968 med gangbro og
god plads ved Møllegade til en perron.
(Foto: Allan Simonsen/Vejle Stadsarkiv)
Sjældent har
der stået så meget blæst om en gangbro
som i Børkop.
Børkop
Kommune opførte i 1978 en toilet- og
kioskbygning ved Børkop station. Det
undrede mange, at det var kommunen og
ikke DSB, som opførte bygningen. Derfor
spurgte VAF formanden for
ejendomsudvalget, Vagn Bank, hvorfor DSB
ikke var med. Man kunne ikke få DSB med,
først fordi de ville nedlægge stationen,
og da den så blev reddet, var DSB stadig
ikke villig til at investere i Børkop,
men man ville gerne overdrage jorden til
bygningen. Kommunen havde brug for
offentlige toiletter. DSB havde trods
alt brug for et venterum, og så skulle
der en kiosk med, så man kunne få
kioskfolkene til at passe toiletterne og
venterummet. Bygningen skulle stå færdig
ved udgangen af 1978.
DSBs
udspil
I
efteråret 1992 tog DSB Børkop station
under lup. Den skulle nu være mere
brugervenlig, især for gangbesværede, og
dermed var etaten på linie med de
protester, der havde lydt, siden
gangbroen blev opført i 1966.
Planen gik
ud på at bygge en ny Vejle-perron ved
Møllegade og så rive gangbroen ned.
Desuden skulle der anlægges p-pladser
for handicappede ved Møllegade. Den ide
vakte ikke just jubel i kommunen.
Formanden for teknisk udvalg, Ejgil
Mikkelsen, sagde rent ud, at det kunne
man ikke gå med til. Man kunne ikke byde
folk at parkere bilen ved Jernbanegade
og så skulle gå 350 meter til toget mod
Vejle ved Møllegade. Formanden ville
bevare og forlænge gangbroen helt over
til Vejle-perronen, og så skulle den
forsynes med sider og tag, så trinnene
ikke blev glatte om vinteren. Og det var
da en yderst fornuftig løsning, der
tilgodeså både de gangbesværede og de
andre passagerer. Mikkelsen mente også
med rette, at DSBs forslag nærmest ville
gøre den kommunale ventesalsbygning
overflødig, i hvert fald for halvdelen
af passagererne.
Stemmefis
Så klappede DSB i,
og kommunen stod undrende tilbage, mens
man ventede på et udspil, der aldrig
kom. Da tog VAF fat i DSB-chefen for
Sydjylland/Fyn, Alfred Andersen, der
fortalte, at man hele tiden havde haft
en skitseplan for stationen, men pengene
manglede. DSB-manden, der godt kunne
være ret bramfri, afviste totalt, at der
ikke var kommunikation med kommunen, og
de kunne jo bare ringe, hvis de manglede
informationer. ”Men det er så let at
kræve ind, når andre skal betale, og det
er ikke andet end stemmefis, når
kommunen nu råber på en forbedring af
stationen i forbindelse med valgkampen.”
Der ville gå mange år, inden forholdene
i Børkop blev bedre, ”og de fleste kan
jo køre deres klapvogn over broen.”
Børkop var på det punkt ikke værre
stillet end mange andre stationer, lød
det fra DSB. I 1995 erklærede kommunen,
at man nu var med på DSB’s oprindelige
ide fra 1992, hvorved man også var klar
til at ofre gangbroen. Det kom der
heller ikke noget ud af, og i 1999 låste
Banestyrelsen den låge, der var i hegnet
mellem sporene på stationen, og som
ganske uofficielt og meget farligt havde
været benyttet som adgang til perron 2.
Efter
endnu en forgæves henvendelse til
Banestyrelsen gik borgmester Leif Skov
direkte til ministeren, partifællen
Jacob Buksti. I vanlig kontant stil
skrev Skov, at ”hidtil har vi fået en
sludder for en sladder, men det kan vi
ikke bruge til noget.” Borgmesteren var
blevet provokeret af en ny DSB pjece,
der hed ’Gode tog til alle.’ I Børkop
måtte den da hedde ’Gode tog til næsten
alle.’ Selv om Buksti sidesteppede alt
det, han kunne, kom der alligevel to
medarbejdere fra Banestyrelsen til
Børkop i maj 2001. De kunne godt se
problemet, men der var mange andre
steder i landet, hvor det var lige så
galt, og man tog passagertallene med i
vurderingerne. Dog mente de to banefolk,
at en elevatorløsning ville være det
bedste. Efter mødet var Leif Skov klar
over, ”at det vil blive et langt, sejt
træk.” Og det fik han så sandelig ret i.
I 2009 gik
byrådsmedlem Morten Kristensen i aktion,
og SFs Jesper Petersen tog sagen op med
transportminister Lars Barfoed (K). Det
kom der ikke noget ud af, og fra
Banedanmark lød stadig den samme sang om
penge og passagertal. Derfor er det
spændende at se, om Børkop Lokalråd, der
gik ind i sagen i 2014, kan få held til
at ændre forholdene på stationen med den
blå gangbro.
Måske var
det en ide at genoptage Ejgil Mikkelsens
forslag fra 1992 med en lukket gangbro
over til en ny Vejle-perron ved
Møllegade. At gangbroen under alle
omstændigheder skal lukkes med sider og
tag bør være indlysende, når der ad åre
kommer køreledninger under den.
Togsættet
I.C.Christensen passerer under gangbroen
på Børkop station. 2015. ( foto: Vigand
Rasmussen)
Kilder:
Børkop
Lokalhistoriske Arkiv. Avissamlingen.