Dansk jul og nytår …. hvor kommer traditionerne fra?Bodil Højlund |
Tegningen er
udført af Elmann
Tradition betyder
overlevering. Traditioner er noget, der bliver
overleveret fra en generation til den næste. En
familie, en slægt, en egn, en landsdel får
gennem tiden en særlig måde at fejre
begivenheder på.
Det lille barn får tidligt fornemmelse for den
helt særlige stemning og højtidelighed, der er
forbundet med en fødselsdagsfejring eller
årstidens fester. Når barnet har fået festens
forskellige elementer ind under huden kommer det
til at betyde kolossalt meget for det menneske,
at festen fejres på netop den måde, som det er
blevet vant til. Det giver mennesket identitet
og forbinder det med slægten og egnen. Derfor
har vi traditioner med så lange rødder, at de
går tilbage til forhistorisk tid.
Det gælder også en del af de traditioner vi har
omkring fejringen af jul og nytår. Som tegningen
antyder, så er der i hvert fald 4 rødder til
vores juletraditioner. Nogle går dybere end
andre.
Lad os tage dem i rækkefølge efter dybde:
1. Den oldnordiske jul
Siden oldtiden har julen været den største
årstidsfest i Norden. Hvorfor mon?
Det er svært at sætte sig ind i andre menneskers
tankegang, ikke mindst når de har levet for
hundreder, ja tusinder år siden. Hvis man
prøver, må man i hvert fald først forsøge at
sætte sig ind i deres livsvilkår.
Allerførst må vi prøve at forestille os, hvordan
vintertiden blev oplevet af den tids mennesker.
Midvinteren var først og fremmest mørk i en
grad, vi ikke rigtig kan forstå i dag, hvor alle
huse er oplyst af elektrisk lys, hvor der er
gadebelysning i de mindste landsbyer og hvor den
nærmeste større by oplyser himlen. Langt op i
middelalderen var den eneste lyskilde ildstedet,
der brændte midt på gulvet. Tællelys og lamper
var forbeholdt de velhavende. Når ikke lige
månen skinnede, så var der mørkt i
midvinternætterne. Skrækindjagende,
rædselsvækkende mørkt, og så fik angsten for de
fremmede mørkets magter rigtig tag i mennesker.
Det var ikke kun mørket, der var skræmmende om
vinteren. Det, der var det store problem for
mennesker her mod nord helt frem til midten af
1800-tallet var om de overhovedet kom levende
igennem den mørke og kolde tid, om høsten og
avlen havde været så god, at der var nok mad til
alle hen over vinteren. Hvis høsten slog fejl
eller dyrene døde havde man simpelthen ikke
mulighed for at skaffe sig føden.
Det er ikke så mærkeligt, at mennesker dengang
ventede med længsel på, at dagene skulle blive
længere. I oldtiden kunne man jo ikke præcist
måle, hvornår det skete. Man fejrede solens
komme på et tidspunkt, hvor det var klart for
enhver at dagene var blevet længere. I Danmark
har det været omkring begyndelsen af februar. På
det tidspunkt har man fejret jul. Det er uklart
hvad ordet betyder, men der er ingen tvivl om,
at solhvervet var det vigtigste vendepunkt i
løbet af året.
Nu til dags kan vi let komme til at betragte
naturen som noget vi kan beherske og udnytte –
fordi vi tilsyneladende kan. Før i tiden
oplevede mennesker en større afhængighed af og
forbundenhed med naturen. Naturen blev opfattet
som noget, der havde sin egen vilje. Naturen
kæmpede, den sejrede eller bukkede under, og
menneskene måtte hjælpe til, så naturen kunne
fortsætte sit kredsløb. Alt hvad man foretog sig
på disse dage havde betydning for, hvordan det
kommende år ville blive. Først og fremmest
skulle man spise og drikke rigeligt som en slags
besværgelse af, at man ikke ville komme til at
mangle noget i det kommende år.
Vi har gennem generationer fået overleveret
forskellige traditioner for, hvad det er vigtigt
at foretage sig ved årets væsentligste
vendepunkt. Men hvilken tænkning knytter sig til
de forskellige handlinger? Det har der blandt
folkemindeforskere været en del uenighed om.
Er der tale om dødekult, solhvervsfest eller
månedyrkelse? Der kan være tale om alle tre
aspekter hen over tid, for vi har traditioner,
som peger i alle tre retninger og som har været
alment kendt helt op i forrige århundrede og
måske er det endnu i en udvandet form.
2. Romersk
før-kristent nytår
Når vi har en romersk rod til vores
juletraditioner hænger det sammen med, at vi fik
kristendommen sydfra, fra Italien via Tyskland
(og England). Vi fik ikke alene kristendommen
men også de skikke og traditioner, som kirken
måtte acceptere hos de folkeslag, der blev
kristnet hele vejen op gennem Europa. De gamle
traditioner var det ikke muligt at komme til
livs, men kirken kunne søge at give dem et
indhold, der var nogenlunde foreneligt med den
kristne tro. Det var ikke nemt.
Ligesom i Norden fejredes begyndelsen til den
nye vækstsæson med fester for frugtbarhed. I Rom
var det centreret omkring saturnalierne, fester
til ære for frugtbarhedsguden Saturn. Festernes
motto var: jo galere jo bedre. Om
saturnaliefesterne siges det: december var
svanger med megen vin og fuld af latter og spøg
og kåd skæmt. Man drak og spiste sig fra sans og
samling, sikkert af samme grund som i Norden:
håbet om rigelighed i det kommende år.
Den vigtigste festdag i saturnalierne var d. 25.
december, den dag hvor man fejrede kejserens
fødseldag. Også 1. januar var vigtig. Den dag
blev konsulerne udnævnt til deres embeder i hele
det udstrakte romerrige og det blev fejret ved,
at konsulerne gav gaver til
”forretningsforbindelserne”.
Typisk for festerne var det også, at der blev
vendt op og ned på det hele: tjenerne blev til
herrer og herrerne til tjenere – for en dag. For
en gang skyld var det tilladt at lave grin med
myndigheder og autoriteter. Den ide var man
meget modtagelige for i hele Europa op gennem
middelalderen. Der var jo tale om meget
autoritære samfund, og det har nok været i
autoriteternes egen interesse at lette lidt på
låget en gang imellem, så samfundets trykkoger
ikke skulle eksplodere.
3. Jul med kristent indhold – med
før-kristne traditioner
Da den kristne kirke efter nogle hundrede års
forfølgelse i år 325 e. Kr. blev ophøjet til
statsreligion af kejser Konstantin måtte de
ledende teologer til at forholde sig til,
hvordan man som kristen skulle agere i de
folkelige fester. Helst ville man forbyde
deltagelse i festerne. Kirkefaderen Augustin
(354-430) sagde i en nytårsprædiken: ”Skil jer
dog ud fra hedningerne, gør det modsatte af det
de gør. De giver hinanden gaver, giv I derfor
almisse. De synger verdslige sange, læs I derfor
Guds ord. De løber til skuespil, gå I derfor i
kirke. De beruser sig, I derimod skal faste”.
Men fest med gamle traditioner er ikke sådan at
afskaffe. Derfor begyndte kirken at lægge et
kristent indhold ind i den gamle
frugbarhedskult. Påske og pinse havde man fejret
siden de første kristne menigheder opstod, men
Jesu fødsel havde man aldrig tidligere overvejet
at fejre. Nu besluttede man sig for at gøre det
i forbindelse med de særdeles populære
saturnalier, folkefester som enhver kunne
forstå. Jesu fødsel bliver altså fra 354 e. Kr.
fejret d. 25. december.
De fleste af de juletraditioner vi kender i dag
og de som var udbredt i landbrugskulturer
overalt i Europa op til forrige århundrede har
alle rod i gamle frugtbarhedsreligioner.
De eneste kristne traditioner ved juletid i
Danmark er derfor den meget udbredte kirkegang
juleaften (tidligere juledag) og salmesangen.
For traditionens overlevelse er det vigtigt, at
barnet får den ind under huden. Lyt til
salmesangen juleaften i kirken. Når vi kommer
til ”Et barn er født i Betlehem”, så kan enhver
2-årig skråle med på omkvædet. ”Halleluja,
halleluja”. Det er vigtigt for kirken, at der
altid er 2-årige der kan det.
--- o ---